Olen pyörinyt viime vuodet ajatuksissani toistuvasti vihan, itsevarmuuden, rohkeuden, röyhkeyden, dominanssin, aggression, seksuaalienergian ja oman voiman teemojen ympärillä. Katselen ihaillen naisia, jotka kantavat itsensä, kulkevat helmat hulmuten, vitsailevat, nauravat ääneen, puolustavat kokemuksiaan tai uskaltavat tahtoa. Rakastan miehiä, joiden läsnäolo on niin vakaata, että siinä voi levätä.

Pelkään konflikteja tuttujen kanssa ja räyhään kotona. Tunnen häpeää, jos olen ollut omasta mielestäni liian voimakas. Rakastan syvältä mahanpohjasta kumpuavaa ääntäni seksuaalisen nautinnon hetkellä. Kuuntelen uudelleen ja uudelleen psykoterapeutin roolissa ihmisten erilaisia ongelmia liittyen aggressioon, oman voiman ilmaisuun ja tasapainon löytämiseen. Kuka on liian kiltti, kenellä taas on ongelmia impulssikontrollin kanssa. Kenellä vuorotellen molempia.

Miten ihminen voi käyttää omaa voimaansa niin, ettei siitä tule liian voimakasta ja hyökkäävää? Miten olla itsevarma ilman että vaikuttaa ylimieliseltä? Miten tunnistaa, milloin itsevarmuus tai dominanssi perustuu valheelliseen uskomukseen siitä, ettei tarvitsisi muita? Miten käyttää omaa tahtoa ja voimaa niin, ettei rakenna hierarkiaa, jossa toinen määrää ja toinen alistuu?

2H6A5733

Nykyinen länsimainen kulttuuri mahdollistaa sen, että sekä miehillä että naisilla on tilaa olla monenlainen. Nainen voi yhtä lailla kuin mieskin kilpailla yhteiskunnassa työelämän areenoilla. Nainen voi olla työhönsä fokusoitunut, vaikuttava toimija yhteiskunnassa. Miehen ei tarvitse olla enää vain taloudellinen tuki perheelleen vaan yhtä lailla hän saa tuoda myös emotionaalisen tuen. Oman elämänvoiman tunnistaminen ja tunnustaminen ravitsee ja suojelee meitä kaikkia. Se luo itsevarmuutta ja kykyä päättää. Se luo kykyä suunnata ja suojella. Kykyä kantaa vastuuta, sekä toisaalta kykyä heittäytyä, leikkiä ja antautua.

Tasapainoinen itsevarmuus mahdollistaa, että voit antaa toisten vaikuttaa sinuun ilman, että kokisit sen tekevän itsestäsi heikon. Se sallii avunpyytämisen. Se auttaa muistamaan, että olet arvokas ihminen silloinkin, kun olet mokannut tai toiminut omien arvojesi vastaisesti.

Tasapainoinen itsevarmuus mahdollistaa sen, että annat toisten vaikuttaa sinuun. Että voit olla kontaktissa toisen vahvan mielipiteitään ilmaisevan ihmisen kanssa ilman, että sinusta tuntuu siltä, että hän kävelee ylitsesi, tai että sinun täytyy osoittaa toisen olevan väärässä tai muuten säilyttää valta-asemasi suhteessa häneen.

Psykologi ja panttivankineuvottelija George Kohlrieser määrittelee dialogin tilaksi, joka perustuu vastavuoroiseen vaikuttamiseen. ”Jos minä en anna sinun koskettaa itseäni, vaikuttaa itseeni enkä muuttaa minua, en ole vuoropuhelussa. Sama pätee toiseen osapuoleen. Jos et anna minun koskettaa sinua, vaikuttaa sinuun etkä muuttaa sinua, et ole vuoropuhelussa kanssani.”

dav

Loppujen lopuksi ehkä kysymys ei niinkään siitä, miten olla itsevarma tai vakuuttava vaan siitä, kuinka olla sekä että. Kuinka uskallan olla omassa voimassani, kertoa mitä koen ja siten vaikuttaa muihin, ja kuinka voin asettua toisen asemaan ja sallia myös toisten mielipiteiden ja kokemusten vaikuttaa minuun.

Innostuin. Sekä- että asiat ovat innostavia. Tässä viisi Kohlrieserin innoittamaa askeltani itsevarmuuden kehittämiseen:

1. Kehitä kehotietoisuuttasi ja uskallustasi olla monenlainen. Tutustu erityisesti nautintoosi ja vihaasi.

2. Opi tunnistamaan ja kertomaan muille, mitä tahdot, koet ja ajattelet. 

3. Opi virittymään toisten kokemuksille niin, että samalla säilytät kontaktin omaan tahtoosi.

4. Harjoittele tilan antamisen ja tilan ottamisen tasapainoa – joustavuutta ja jämäkkyyttä.

5. Uskalla nauttia tilanteista, joissa elämänliekkisi loistaa

Oman voiman haltuun ottaminen lisää itsevarmuutta, kun taas aggressio on puolustautumista. Aggressio tarvitaan, jotta voin tarpeen tullen ja suojella itseäsi, mutta se ei ole sama asia kuin se, että tiedät mitä haluat ja olet valmis kuuntelemaan, mitä toinen haluaa ilman, että annat toisen kävellä ylitsesi.

****

7 vuorovaikutuksen laadun SEAL- täydennyskoulutus alkaa 27.9.2019!
Early Bird hinta on voimassa 25.8.2019 asti.

Hae nyt, pidämme ryhmän pienenä ja tehokkaana: henriika@soulteam.fi.

KOULUTUKSEN HYÖTY syntyy seuraavien teemojen syvemmästä osaamisesta:
* Opit toimimaan joustavasti, monipuolisesti ja rakentavasti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Opit käyttämään kaikkia seitsemää eri laatua tunneälykkäästi, joustavasti ja vaikuttavasti.
* Paineensietokykysi kasvaa. Tunnistat, mitä laatuja yli- tai alikäytät ja opit tasapainottamaan kommunikaatiotyyliäsi. Osaat toimia viisaasti paineisissa vuorovaikutustilanteissa, ja opit luotsaamaan kaikenlaisia vuorovaikutustilanteita puolustamisesta ja hyökkäämisestä rakentavaan suuntaan.
* Opit tasapainottamaan ja kehittämään vuorovaikutusta ryhmä- ja organisaatiotasolla. Tunnistat, mitkä laadut ovat yhteisöissäsi sallittuja, ja mitä ali- tai ylikäytetään. Syvennät ymmärrystäsi siitä, miten eri laadut tukevat psykologisen turvallisuuden ilmapiiriä.

Lue lisää…